lördag 28 oktober 2017

Mitt hjärtas oro (Maolu von Sivers)






Mitt hjärtas oro
Malou von Sivers
Norstedts förlag
Isbn 978 91 1 307893 9
2017

Boken handlar om Axel, Sara, Edith och alla de små barnen. Den handlar om kärlek över alla breddar, men den handlar också om kärlekens sårbarhet och det man ohjälpligt fångats i för att man fötts in i det och inte förmår komma ur. Just det vi fötts in i handlar om både kärlek och mörker, hur vi får det med oss i familjerna och uppväxten och hur det präglar oss. Eller kanske är det så att boken berättar att vi kan komma ur det mörka stråken i våra liv med hjälp av vänskap, stöd och innerlig kärlek. 

Boken har sin utgångspunkt i början av 1900-talet, men den tidens tankar och förutsättningar för familjer, kvinnor och män. Axel har det gott ställt, men bär på en del mörker inom sig. Barndomens plågor följer honom. De har märkt honom tydligt. Sara är ensambarn i en kärleksfull familj, förundras över Hjalmar Söderbergs författarskap och letar efter livet djupare mening. Axels och Saras möte spelar roll, ja, Saras och Hjalmars möte spelar också rott. Mötet mellan Axel och Sara förändrar livet för både Sara, Edith, Axel, Saras föräldrar och själva livsförutsättningarna för de små barnen. 

Jag slukar boken, vill inte lägga bort den. Jag bär den med mig för att kunna fånga de lediga små stunderna i mellanrummen som gör att jag kan läsa en sida till. Och sen en sida till. Boken följer mina tankar, den gör att jag sörjer, gläds, undrar, skapar nya spår i min tanke om hur människor har det där bakom gardinerna där det lyser så vackert i fönstret. Yta är en sak och när vi skrapar en aning på människan ser vi något annat.

Malou von Sivers berättar väl. Hon skriver lättläst. Hon skriver så att hon fångar mitt intresse och håller det kvar, med en milt uppfordrande känsla. Detta är inte en bok som förblir oläst eller halvt läst. Den läses lätt från pärm till pärm utan särskilt stora uppehåll. Handlingen, textens flöde över sidorna och viljan att följa berättelsen håller mig kvar.

Fråga gärna efter boken i Roslagens 
bokhandel på Lilla torget i Norrtälje
Den starka och mycket läsvärda romanen, Mitt hjärtas oro, är första delen i en trilogi, en berättelse som sträcker sig från 1900-talets början fram till idag. När jag nu har läst den längtar jag start efter fortsättningen. När kommer del två och del tre? Dessa båda delar vill jag förstås också läsa. Jag vill veta mer hur det går för människorna och deras väl i denna berättelse.

Boken finns förstås i en bokhandel nära dig. Finns den inte inne, så går den förstås att beställa. Gör det gärna i en bokhandel nära dig.

A..







Länkar; 
Norstedts - om kärlek och nedärvda spår.
Norstedts - om Malou von Sivers.
Roslagens bokhandel på facebook.
Reflektioner Allteftersom (recensioner).









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...