lördag 31 mars 2012

Allting har sin tid...

Allting har sin tid.
Mats Westerfjärd
Votum förlag
2010
Isbn 9789185815371

Jag blir lite störd av titeln. Jag vill ändra den till Allt har sin tid, men jag antar att jag får besinna mig och acceptera att den är som den är.

Jag gillar omslagsbilden. Den mossiga och av tiden härdade cykelsadeln kan stå för tidens gång. Bilden är vacker och den skapar nya tankar, när jag låter det ske.

Votum förlag ger ut vackra och tänkvärda böcker. Jag tilltalas ofta av deras utgivning. Kor, en kärlekshistoria - Den underbara resan och Där ingen kunde tro att någon kunde bo - är exempel på riktigt fina böcker som kommer från deras led.

Allting har sin tid är inte en bok att bara läsa från pärm till pärm och sedan nöja sig med det. Det är en bok att använda för reflektion och betraktelse. - Att återvända till.

Bilderna i boken är vackra. De inbjuder till tanke. De träffar mig. Jag följer dem, en och en, och låter dem tala till mig. Sakta. Utan författarens text. Jag följer dem själv. 

Jag börjar sedan om och låter författarens ord läggas till de bilder jag redan har betraktat. De för mig till ett annat spår. Nya tankar dyker upp. Jag får vända på dem, vrida dem i nya riktningar och låta dem ge mig nya perspektiv.

Texterna till bilderna - eller bilderna till texterna - kan betraktas och läsas var för sig eller tillsammans. De ingår i en helhet, men berör mig också enskilt - för att jag är just där jag är. Jag tror också att de påverkar mig på ett annat sätt, om jag läser dem vid ett annat tillfälle. - Som i ett tillfälle när jag är i en annan sinnesstämning eller har andra förutsättningar i mitt liv. Det gör den - boken, bilden och texten - relevant att återvända till. Kanske är det tid för det redan i morgon, eller om en vecka eller i nästa månad. Det får tiden visa.

Just nu är nu här. Att vårda som sig bör.

Plötsligt tänker jag att Votum Förlag borde uppmärksammas på fotograf Johan Bohmans utställning den 18 april i Sthlm. Hans bilder, med tillhörande texter, borde göra sig väl i en bok.


Bokbloggerskan -  blir glad om du delar ditt/dina favoritinlägg från denna blogg på twitter, google, facebook eller annan lämplig plats.... Kommenterar detta inlägg gör du gärna här...

Relevanta länkar;
Votum förlag. . Mats Westerfjärd



*** *** ***
Läs även vad andra bloggares skriver om  Westerfjärd  - hopp - Votum förlag - böcker .  * Intressant. * Bloggkartan NorrtäljeBokbloggerskan samlar bokrecensioner från Reflektioner Allteftersom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...