måndag 6 februari 2012

Under asfalten vilar en strand.



Brutus Östling.  
Under asfalten vilar en strand.
Midways albatrosser.
Isbn 978-91-1-303535-2
2011

Norstedts förlag - ingår i Norstedts Förlagsgrupp Ab, grundad 1823. Www.norstedts.se

Jag får erkänna att jag bär en svaghet för duktiga fotografer. Jag avundas dem deras fantastiska kunskap, deras konstnärliga sinne och deras otroligt vackra bilder och böcker. Avundas, men längtar - ja, jag betraktar gärna deras fantastiska bilder.

Brutus Östling har tidigare givit ut sju böcker, där fåglar är det genomgående motivet. Örnar, pingviner, pelikaner och andra fantastiska fåglar har fastnat i hans sinne och på hans bilder. Fåglarna har han fångat flygande, sittande, vandrande, jagande, stretande - han har helt enkelt fångat dem mitt i deras äventyr i den fantastiska naturen. Han har, med ett oändligt tålamod, fantastisk kunskap och bildkänsla fångat fåglarna och naturen på ett sätt som många av oss i vår vildaste fantasi inte skulle kunna. För detta fantastiska arbete har han t ex prisats som Årets Naturfotograf i Sverige 2006, Nordisk Naturfotograf 2007 och Augustpriset 2009. Därtill har två av hans böcker utsetts till Årets Pandabok av WWF 2006 och 2008. Det finns duktiga fotografer - och det finns fantastiskt duktiga fotografer. Brutus Östling är av den senare sorten.

Brutus Östling har besökt Midwayöarna, beläget mellan Hawaii och Japan. Där huserar albatrosser och en fantastisk natur. Mitt ute i en fantastisk otillgänglighet och med insikt om att naturens kraft är fantastisk, ägnade Östling tid och kraft åt att fånga dessa fantastiska fåglar och den natur som finns på ön. Han gör det med en innerlig känsla, som känns. Känns, så att man får dra efter andan.

I denna bok har han också skrivit texten. Texten bygger på kunskap som påverkar mig och som skapar intresse. Jag gläds, njuter och förfasas över det jag läser. Han berättar om naturens kraft som hänsyn och hänsynslöshet. Han berättar om krigets och fiskets fasor, liksom om naturens förstörelse genom vågorna som skär tvärs över allt och om människans nedskräpning som skapar så mycket bedrövelse i naturen.

Jag läser och jag betraktar de fantastiska bilder. Jag bläddrar mig sakta genom boken. Brutus Östling kommer fåglarna nära. Han står mitt ibland dem, som en vänlig vän. Han förevigar deras dagar, deras stret och deras vardagslek. Nära, nära, står han där mitt ibland dem. Mitt i. Som en kär gammal vän. Utan att störa och utan att förstöra.

Mitt i vingslaget står han. Eller ligger. Fåglarna och naturen fångar honom, fängslar. Som han sedan på ett fantastiskt vis låter oss ta del av.

Han fångar färgerna.
Han fångar flykten.
Han fångar livet.
Han fångar döden.
Han fångar naturen.
Han fångar gryningsljuset.
Han fångar individerna.

På ett sätt som ingen annan kan. 

För dig som finner bilder, fåglar eller vacker natur viktigt och värdefullt, har du här en bok som gör det mödan värt att pallra sig iväg till en bokhandel (eller ett bibliotek) nära dig. Denna bok bör du inte vara utan.

Bokbloggerskan




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...