onsdag 29 februari 2012

Tidig morgon i Indien


Tidig morgon i Indien
Birgitta Sandberg-Hultman
Sjunde Boken Förlag
2010 
Isbn 978 91 633 6152 4 

Boken handlar om när Birgitta Sandberg-Hultman, 1971, åker till Indien för att adoptera ett barn. Hon hamnar i äventyr som hon inte kunde drömma om innan resan. Hon kom helskinnad hem, tillsammans med sin son, och har nu samlat sina anteckningar och skrivit en bok om denna upplevelse.

Jag, som är Indienresenär, känner igen mig i mycket av det jag läser i boken. Tidigt i boken skriver hon;

"Men Indien gav mig.
Ur sitt myllrande sköte av överväldigande elände
gav det mig en djupare syn på livet, en ödmjukare livsåskådning.
Jag kom att hata detta land. Och att älska det.
För all framtid har jag förlorat mitt hjärta hit.
Till Indien.
Jag kommer alltid att återvända"


Indien är ett land där bruset, lukterna, ljuden, människorna, värmen, vidderna och oordningen gör sig tydligt gällande. Indien är också ett land att hopplöst förälska sig i. Det har, precis som jag, Birgitta Sandberg-Hultman gjort. Det är fantastiskt att läsa om hennes vedermödor och frustration. Jag känner igen mig och har full förståelse för hur det kan se ut, även om jag inte har trilskats med den indiska byråkratin. Det är också fantastiskt att läsa om hennes tankar och arbete för de barn som knappt finns - trots att de i allra högsta grad verkligen finns. De är många, barnen, som hamnar utanför och jag ser här att Birgitta Sandberg - Hultman och Astrid och de som finns runt om dem i Indien har gjort ett fantastiskt arbete för mängder av barn.

Sandberg-Hultman skriver "...medan jag ännu var ung nog att tro på den mänskliga förmågan att försätta berg, min förmåga. Men nu, nu vet jag att jag bara är en åskådare." - Det ter sig, för mig när jag läser denna bok, som ett uttalande där Sandberg-Hultman saknar självinsikt. Jag ser tydligt att hon, tillsammans med övriga, försätter berg och skapar gott för flera av barnen i Indien.

För dig som intresserar dig för Indien, för kvinnor som försätter berg eller för barnens väl - rekommenderar jag dig att köpa denna bok.

Boken kan köpas t ex hos Adlibris, Sjunde boken förlag, Bokus eller i en bokhandel nära dig. Kanske finns den också att låna på ditt närmaste bibliotek.
Bokbloggerskan


Vi ber dig också uppmärksamma insamlingen till ett barnhem i Indien 
- den pågår just nu!  



Bloggare om; Indien - adoptioner - kaos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...