söndag 19 februari 2012

Måsen. Berättelsen om Jonathan Livingston Seagull.



Måsen.
Berättelsen om Jonathan Livingston Seagull
av Richard Bach 1970
Fotografier av Brutus Östling 2008
Översättare Tove Bouveng
Norstedts förlag
Isbn 10. 911301725x
Isbn 13. 97891130117159
Utgiven 2008 

"Det var morgon, och den nya solen stänkte guld över krusningarna på ett stilla hav."

Denna bok handlar om Jonathan Livingston Seagull, som är en mås som vill annat än andra måsar. De flesta måsar vill bara äta. De bryr sig inte så mycket om flygningen, så länge de bara klarar sitt matbehov med hjälp av den. Maten är viktigare än flygningen. Jonathan Livingston Seagulls är annorlunda. Hans största fokus ligger på flygningen. Han vill högre. Han vill flyga mer, bättre och han vill njuta av flygningens olika förunderligheter och all den frihet den kan ge honom. Hans längtan för honom till pina och till utanförskap. Den för honom också till fantastisk njutning och ljuvliga endorfinfyllda lyckostunder.

Jonathan Livingstone Seagull följer sin längtan. Han är inte riktigt som andra är, men han (och flera andra med honom) får leva ett rikare liv än vad han skulle ha gjort om han inte följt sin längtan. Det visar också oss andra att det är en viktig - och riktig - väg att gå.

Jag tycker mycket om Måsen, berättelsen om Jonathan Livingstone Seagull, av Richard Bach. Jag skulle dock vilja läsa den på engelska, ty jag tycker inte att översättningen av boken känns bra. Det är flera ord, som inte känns höra hemma i de ordval jag annars skulle tro att författaren skulle använda. Jag kan naturligtvis ha fel, men jag skulle gärna läsa boken i dess ursprungliga språk för att se om den där har den känsla och närvaro som jag tror att boken egentligen innehåller.

Måsen, berättelsen om Jonathan Livingston Seagull, har i denna upplaga kompletterats med bilder av Brutus Östling. Brutus Östling är en fantastisk fotograf, som har fåglar som sitt huvudområde. Han har givit ut ett flertal fågelböcker, med fantastiska bilder. Bilderna i denna bok, av Jonathan Livingston Seagulls underbara och utsatta flygäventyr, är som Östlings bilder är; njutbart fantastiskt vackra. De tillför till min färd genom Richard Bachs underbara berättelse. 

Fotograf Brutus Östling är en man att följa. Hans böcker bör ha en given plats i varje bild, fågel- och/eller naturintresserads hem.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...